Een persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt

Natuurdiëtisten.nl

Gratis Nieuwsbrief

Waardevolle en actuele informatie en tips over voeding en uw gezondheid!

Uw emailadres wordt alleen gebruikt voor toezenden van de nieuwsbrief.

> Naar alle nieuwsberichten

OERsterk koken: fit en slank volgens de natuur

02 juli 2013 | ndn | In het boek Ďoersterk kokení wordt krachtvoer beschreven voor de moderne mens. Het boek beloofd gezond eten waarmee je afvalt zonder dieet. Oersterk koken is een receptenboek met oeroude voeding uit de natuur. Voeding zoals onze voorouders aten maar dan moderner.

Het boek geschreven door Jolanda Dorenbos en Richard de Leth is een verassende ontdekkingstocht vol tips, gezonde ingrediŽnten en smaakvolle recepten. ‘OERsterk koken’ is een vervolg op ‘OERsterk, Gezond, fit en slank volgens de natuur’ van drs. Richard de Leth.

Het boek (zie ook in onze rubriek boeken & cd's) bied praktische handvatten op voedingsgebied door middel van recepten en een minigids met aanvullende informatie, de theorie achter de recepten. Richard de Leth studeerde geneeskunde aan de vrije universiteit van Amsterdam. ‘OERsterk koken’ schreef hij samen met natuurdiŽtiste Jolanda Dorenbos. Zij studeerde voeding en diŽtetiek. Beide schrijvers zijn gespecialiseerd in de orthomoleculaire geneeskunde en de psycho-neuro-immunologie.
Van diner tot fastfood met een twistHet uitgebreide kookboek biedt naast de 3 hoofdmaaltijden; ontbijt, lunch en diner ook recepten voor soepen, salades, voorgerechten, toetjes, fastfood, verjaardagen, feestdagen, snacks en lekkers, kruidenmengsels, sausen en dips en dranken. De hoofd ingrediŽnten zijn groenten en fruit, eiwitten uit vlees, vis en eieren, diverse vetten en zaden en pitten.

Om te zoeten wordt met mate honing gebruikt of gedroogde vruchten zoals bijvoorbeeld dadels en abrikozen. De schrijvers adviseren gebruik te maken van biologisch of ecologisch, alle voedingsmiddelen die geadviseerd worden zijn zo natuurlijk mogelijk.

Volgens Richard en Jolanda horen granen, peulvruchten, aardappels en melkproducten niet thuis in een Oerdieet. Ook suiker en suikervervangers zoals zoetstoffen en natuurlijke suikervervangers (bijvoorbeeld agave siroop of kokos bloesemsuiker)† worden niet geadviseerd.

Nederlanders zijn vaak dol op brood vandaar dat de schrijvers met diverse broodvervangers komen zoals notenbroden of bananenbrood. Ook is een recept van een OERcracker op basis van amandelmeel, zaden en pitten. Melkproducten worden vervangen door notenmelk, kokosmelk en kokosroom.
Huizen bouwen met een blender en schaartjesHet boek bevat een ‘minigids voeding’ met veel achtergrond informatie. Mooie beeldende vergelijkingen worden gebruikt in deze minigids; zoals het lichaam dat vergeleken wordt met een krachtig huis dat gemaakt moet worden met de beste materialen. Tanden en kiezen worden vergeleken met een blender. Spijsverteringsenzymen worden gezien als een soort schaartjes. Goed kauwen geeft dus minder knipwerk en bevordert een zo optimaal mogelijke spijsvertering

Opvallende uitspraken van de schrijvers: “ tussendoortjes zijn niet nodig, want deze geven bloedsuikerschommelingen waardoor men snel weer trek krijgt. In de oertijd moesten mensen veel meer moeite doen om door middel van jagen en verzamelen aan eten te komen. De oermens at geen tussendoortjes”.

Om het verouderingsproces te vertragen is het mogelijk om 1 keer per maand 16 uur niet te eten en te drinken. Dit zou groeigenen uitzetten waardoor genen positief worden beÔnvloed. Daarnaast raden Richard en Jolanda het af om kauwgom te kauwen. Het lichaam raakt hiervan volgens de schrijvers in de war omdat het denkt dat er voedsel aankomt terwijl dit niet het geval is. Het aanzetten van de spijsvertering zou tot miscommunicaties leiden binnen het lichaam.

De schrijvers hanteren 7 gouden voedingsrichtlijnen.
1.††† Eet zoals de natuur het heeft bedoeld
2.††† Beperk het gebruik van suiker en bewerkte koolhydraten
3.††† Varieer
4.††† Drink voldoende water
5.††† Eet voldoend eiwitten en vetten
6.††† Gebruik kruiden en specerijen
7.††† Geniet
Anti-nutriŽntenAnti-nutriŽnten zijn voedingsmiddelen die we volgens Richard en Jolanda beter niet kunnen eten. Het gaat om sterk bewerkt voedsel, granen en peulvruchten, melk, transvetten, vet vlees waaronder varkensvlees, fructose en soja. Fructose uit vruchten is een uitzondering en behoort dus wel tot de aanbevolen voedingsmiddelen. Hierbij is het volgens de schrijvers de beste keus om vruchten in zijn geheel te eten. Bijvoorbeeld een biologische appel met schil.
Vul uw voorraadkastIn de minigids worden ook tips gegeven voor een handige koel- en voorraadkast. Het gaat hier zowel om lang houdbare producten als versproducten die handig zijn om op voorraad te hebben. Zo bent u in staat om snel een gezonde maaltijd te kunnen bereiden. Praktische bijlage geven extra informatie over, seizoensproducten, koolhydraten, eiwitten en vetten.

Beschreven wordt hoe kruiden en specerijen een natuurlijk medicijn kunnen zijn. Daarnaast bevat het boek twee voorbeeld weekmenu’s. De weekmenu’s zijn een samenvoeging van diverse recepten uit het kookboek.

Het boek is geschreven vanuit de gedachten dat alles draait om balans. Denken, kopen, eten en hergebruiken. Voed jezelf door middel van ‘OERsterk koken’ richting optimale gezondheid. In ‘OERsterk koken’ is elk recept voorzien van een prachtige kleuren foto van het gerecht. Het boek is praktisch in het gebruik en nodigt zeker uit om te lezen en daadwerkelijk mee aan de slag te gaan in de keuken.
Commentaar NDNOok het boek ‘oersterk koken’ sluit aan bij de Oerdis, ofwel het paleolithisch dieet. Dit is een voedingswijze die zoveel als mogelijk overeenkomt met die van de mensen uit het stenen tijdperk. De mens leefde toen als jager-verzamelaar. Professor Loren Codain (VS) stelt dat deze mensen geen melk- en melkproducten, geen graanproducten en zeker geen geraffineerde suikers gebruikten. Daarnaast waren de mensen actiever en ze sliepen meer, omdat er minder lichtvervuiling was dan nu.
AandachtspuntenEen paar aandachtspunten bij deze manier van eten, die de NDN redactie in de praktijk van diverse diŽtisten terug hoort, zijn:
1. Let bij de oerdis voeding op een voldoende en gevarieerd genoeg aanbod van glyconutriŽnten.
2. Let op een goed zuur-base-evenwicht (gezien de grote hoeveelheid eiwitten).
3. Mensen met een zwakke eiwitvertering (vooral de mensen die in de ayurveda bekend zijn met een vata constitutie) hebben met dit dieet de neiging tot een rottingsflora.

1 keer per maand 16 uur zonder eten en drinken is niet voor iedereen een optie.† Hierbij dient u rekening te houden met uw constitutie en gezondheid. Mocht u graag willen vasten doe dit dan in overleg met een natuurdiŽtist. Daarnaast zien wij in de praktijk dat ‘hartige’ tussendoortjes de bloedsuikerspiegels juist goed in balans kunnen houden en snaaigedrag voorkomt. Of kauwgom wel of niet tot miscommunicatie binnen uw lichaam leidt verdient wat de redactie betreft verder onderzoek.

Hoe zit het met de bewering dat granen niet thuis horen in een oerdieet? We geven hieronder een korte samenvatting van een artikel uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.
Glutengevoeligheid: hype of nieuwe epidemie?Oprah kan niet meer zonder en Djokovic wint er Wimbledon mee: een leven zonder gluten. Tegenwoordig eet al bijna 10% van de AustraliŽrs vrijwillig glutenvrij, Amerika volgt op de voet en ook in Nederland wint het zelfverkozen glutenvrije dieet snel aan populariteit.

Bestaat er zoiets als ‘glutengevoeligheid’ als aparte aandoening? MDL-arts Gerd Bouma schreef hierover met professor Chris Mulder en arts-onderzoekster Petula Nijeboer een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

Ongeveer 1 op de 200 Nederlanders heeft coeliakie. Bij deze mensen raakt de dunne darm ontstoken wanneer deze in aanraking komt met gluten. Dit zijn eiwitten die voorkomen in de meeste graansoorten. Hierdoor kunnen ernstige verschijnselen ontstaan, zoals diarree en een verstoorde opname van voedingsstoffen.

Een leven lang een strikt glutenvrij dieet is dan noodzakelijk. Maar er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die geen coeliakie hebben, maar wel zeggen klachten te krijgen van voeding die gluten bevat. Is hier sprake van een nieuwe epidemie? En hoe wetenschappelijk onderbouwd is het?
Lastig probleem"Een lastig probleem", zegt Bouma. "Vanaf de jaren '80 zijn we steeds meer gaan begrijpen van coeliakie en zijn er nieuwe testen ontwikkeld om deze ziekte aan te tonen. De ziekte komt veel vaker voor dan we dachten. Niet iedere coeliakiepatiŽnt heeft de klassieke symptomen. Soms hebben mensen een opgeblazen gevoel, diarree of juist verstopping.

Maar deze verschijnselen komen ook voor bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom. Hoewel onschuldig, kan dit syndroom veel ongemak veroorzaken. Helaas hebben we hier geen goede behandeling voor. Logisch dat mensen het dan gaan zoeken in diŽten. Veel mensen zonder coeliakie die een glutenvrij dieet probeerden, bleken minder klachten te krijgen en vertelden dit op talloze internetfora.

Dit leverde enkele recente studies op. Hieruit bleek dat gluteninname bij een klein deel inderdaad invloed heeft op de klachten. Er lijkt dus een vorm van glutengevoeligheid te bestaan die los staat van coeliakie."
Kaf van het koren"Ik geloof", vervolgt de MDL-arts , "dat er mensen zijn die last kunnen hebben van glutenbevattende voedingsmiddelen zonder dat ze een aangetoonde coeliakie hebben. Maar ik denk ook dat veel mensen nu meegaan in de hype en een glutenvrij dieet volgen, terwijl dat voor hen geen gezondheidswinst oplevert.

Probleem is dat we een losstaande glutengevoeligheid nog niet goed kunnen testen. Daarvoor is vervolgonderzoek nodig. Wij hebben in VUmc veel expertise op het gebied van coeliakie en proberen wetenschappelijk het kaf van het koren te scheiden."

De NDN probeert het kaf van het koren te scheiden op een† 'practice based' manier en nodigt u uit om als Sherlock Holmes op onderzoek uit te gaan of een oerdis zonder gluten u bevalt.
Judith Welsink (redactie NDN)

Vond u deze informatie nuttig? Lees dan alstublieft de persoonlijke oproep van Marijke de Waal Malefijt, oprichtster van Natuur DiŽtisten Nederland